“Als je een kind observeert, wordt het duidelijk dat de ontwikkeling van zijn geest plaatsvindt via zijn bewegingen.” (Maria Montessori, The Secret of Childhood).
Beweging en leren zijn onlosmakelijk verbonden. Motoriek en cognitieve ontwikkeling beïnvloeden elkaar wederzijds Bewegingsvrijheid is de basis voor zelfontplooiing. Maria Montessori zag beweging niet als losstaand van het denken, maar juist als een voorwaarde voor leren. Ze stelde: “Het is door beweging dat het kind leert.” In de klaslokalen is veel ruimte voor vrije beweging: kinderen kiezen waar ze werken, hoe ze zich door het lokaal bewegen en met welk materiaal ze aan de slag gaan. Deze bewegingsvrijheid stimuleert zelfstandigheid, concentratie en coördinatie.
Op de Alphense Montessorischool worden de fijne en grove motoriek doelgericht gestimuleerd. Bij jonge kinderen gebeurt dit in het praktisch dagelijks leven (bijv. vegen, schenken, knippen). Deze activiteiten trainen de fijne motoriek en coördinatie.
De grove motoriek wordt gestimuleerd via bewegingslessen en buitenactiviteiten. Alles is erop gericht om beweging functioneel in te zetten voor de ontwikkeling van wil, aandacht en lichaam.
Twee maal per week worden de gymlessen aangeboden in de gymzaal aan het Verdihof 27 (dinsdag) en Marsdiep 5 (Vrijdag).