Middenbouw

Groep 3/4/5 D: Suzanne (ma, di, woe, do) en Judith (vrij)

Groep 3/4/5 E: Maaike (ma t/m vr)

Groep 3/4/5 F: Lindsey (ma, di, do en vr) en Liesbeth (di en wo)

De middenbouwleerling wordt door Maria Montessori ook wel ‘de verkenner’ genoemd. Vooral door te doen, ontdekt de leerling. Het verkent de manieren waarop vraagstukken aangepakt kunnen worden, maar ook sociale omgangsvormen. Het groepsgevoel neemt toe. Hierin verkennen de kinderen in de middenbouw welke rol zij daarin spelen. Het voorleven van de gedragsregels is bijvoorbeeld een belangrijke taak voor groep vier en vijf, wanneer er een nieuwe lichting groep drie start in de groep.

De wereld van de middenbouwleerling wordt door het verkennen van grenzen steeds groter. Het wakkert een honger naar kennis aan, want ‘waarom is dat zo?’. De leerkracht speelt hierop in, door vragen te stellen en het kind te observeren. Van hieruit geeft de leerkracht het kind een aanzet, bijvoorbeeld door het laten zien van een werkje of het geven van een lesje. De leerling gaat er daarna zelf mee verder. Hiermee helpen wij het kind volgens het citaat van Maria Montessori: ‘leer mij het zelf te doen’. Op deze manier krijgt het kind een actieve rol bij het eigen leren. Die rol mag voor iedereen verschillend zijn. De individuele lesjes worden gegeven tijdens de rondgangen van de leerkracht. Deze vullen de ochtend, naast de groepslesjes over bijvoorbeeld de spellingafspraak van de week.

Om op deze manier te kunnen werken, zorgt de leerkracht voor de voorbereide omgeving. De kasten in de middenbouw zijn gevuld met montessorimaterialen. Deze materialen maken het mogelijk om taal- en rekenkundige begrippen visueel te maken. De kinderen zijn handelend bezig en houden bijvoorbeeld bij het werken met het gouden materiaal écht een 10 en een 100 naast elkaar om te zien wat het verschil is. Zo bouwen zij aan een gedegen fundament voor het verwerken van verdere kennis.

Tijdens de middagen maken wij ruimte voor groepsmomenten. Deze vullen zich met kosmisch onderwijs, drama, muziek, creatieve- of sociaal-emotionele lessen. Aan het einde van de dag verzorgen de kinderen het eigen plantje en zorgen we er met elkaar voor dat de klas weer netjes is om de volgende dag prettig te starten.